Betreft
de nieuwe site:
www.npdoc.be
en update
www.getuigen.be
Aan
de mailingslist npdata.be, getuigen.be en andere.
Beste,
Graag je aandacht voor de start van
een nieuwe website: www.npdoc.be
, een belendende site van www.npdata.be
die op de actualiteit gericht is en www.getuigen.be
die overlevenden van het nationaal-socialisme en haar kampen aan het
woord laat. www.npdoc.be
is een site met documenten om het
verleden te kennen, het heden te begrijpen (en de toekomst
te verzekeren?). Het gaat om documenten die meestal niet meer te
verkrijgen of te vinden zijn of enkel nog als voetnoot in ander
uitgave. Het is een losse greep die beetje en beetje wordt opgebouwd
en bij de start 34 documenten
omvat.
De documenten zijn gegroepeerd rond vijf thema’s: Bewegingen,
Mijnwerkers,
Non-Profit,
Overheidsbeleid
en Wereldoorlog
2. Andere thema’s zullen nog toegevoegd worden.
De
mijnwerker en
de verzoening
Het
betreft ondermeer documenten
die moeten toelaten te verzoenen wat is nagelaten, bv vakbonden met
mijnwerkers en wie er zich op gezette tijden voor ingezet heeft.
Vooral over de
mijnwerkers wordt bij de start een gamma aan documenten
gepresenteerd. Een volledig overzicht
van de Limburgse mijnstakingen
van 1944 tot 1969 door Daniel Maertens in 1975 is
een unieke bron om te beseffen dat Limburg veel langer dan de
goegemeente dacht een strijdtraditie had opgebouwd. Het verhaal en
analyse van de twee Limburgse economiestudenten uit 1976, Johny Iven
en Johan Tielens, over de
mijnstaking 70 breng een essentiële meerwaarde om het belang
ervan voor een ganse studentengeneratie, goed in te schatten. En ook
de mijnwerkers-brancardiers
worden niet vergeten, noch Miek
en Roel met hun Limburg-blues, het eerst protestlied in
Vlaanderen. René
Swartenbroekx mag met Betaald 40 jaar Vlaams mijnlied afronden.
Vakbonden zijn meesters in het schrijven van geschiedenis maar niet om
geschiedenis te schrijven. Hun archieven worden ten onrechte slecht
bijgehouden en slaan meestal een groot gat in de sociale geschiedenis
en het historische besef. Zo ook over de “witte
woede”, een onbeschreven blad waarover de twee grote
pleitbezorgers Joos
Wauters en Walter
Cornelis in een interview hun bilan opmaakten. Maar de documenten,
vooral deze over de sociale
bewegingen en de Mijnwerkers
maken duidelijk dat de “witte woede” de antipode en het
(eer)herstel van de vakbond geweest is in democratie, consequente
belangenverdediging en solidariteit tav de gezondheids- en
welzijnswerkers waarin zij, tot en met de sluiting, niet in geslaagd
zijn tav de mijnwerkers.
Rik
Hemmerijckx, geschiedkundige, acht de tijd gekomen om een begin te
maken van de geschiedschrijving en de betekenis van ondermeer 68 en de
studentenbeweging, met vooral de mijnstaking 70 als exponent en
katalysator. Met zijn artikel
Arbeidersprotest
en radicaal militantisme in België in Bijdragen tot de
Eigentijdse Geschiedenis nr. 18, geeft hij een richting aan.
Personele
drainage 1968 en politieke armoede 2008
Documenten ook om zicht te krijgen waarom de huidige generatie
(Vlaamse) verantwoordelijken van 50 jaar en ouder er ook politiek niet
zo veel van bakken wegens de dubbele
drainage in de zeventiger jaren: het afhaken van honderden
priesters en de relatieve aantrek van en afstoot vanuit de linkse
bewegingen de daaropvolgende decennia. Het is de ironie van de
geschiedenis dat de Katholieke zuil, na het Vlaams nationalisme af te
houden in de 20-tiger jaren met de Katholieke Actie, en in 1968 Leuven
Vlaams langs hun zonen en dochters om te zetten in een nieuw
maatschappelijk engagement, nu in het Vlaams Kartel, met de CD&V
op kop, een knieval doet voor het Vlaams nationalisme dat zich
ogenschijnlijk zonder problemen in haar historische continuïteit en
exclusiviteit kan affirmeren. Zowel ‘links’ als de
Kerk (en religie) staan voor de historische taak om
voor de derde maal het nationalisme te neutraliseren en
om te buigen naar een open maatschappelijk en sociaal engagement. Ook
hier kan men uit de geschiedenis lering trekken, door bv in de oudere
generaties (50+), het niet aangewende potentieel ten volle te
valoriseren.
Het
Vlaams nationalisme afgeblokt?
Met
Jos Vandervelpen in een quasi rechtstreeks debat met De Winter op
Terzake van 4 december 2007 (voor wanneer eens in het echt?) wordt
voor het eerst publiek de brug gelegd en de confrontatie aangegaan
tussen het afgestoten relevante ‘links’ en het (weer)
oncontroleerbaar wordende historische Vlaamse nationalisme. En waar
blijft de Kerk die er de laatste decennia alles voor gedaan heeft
zichzelf te liquideren, en nu toelaat dat het Vlaamse rechts (alweer)
de godsdienst besmeurt en bv met haar moskeënlied racisme, haat en
verdrukking predik en zelfs door het CGKRB niet meer teruggefloten
wordt. Het duidt op de degeneratie van het geaccepteerde links en de
getolereerde en ingekapselde godsdienst. Het wijst tevens op de
maatschappelijke (en politieke) noodzaak het potentieel van het
‘verstoten links’ en de
‘weggestoten priesters’ ten volle aan te spreken. Danneels en Rik
Torfs, ingepakt door de media en zo monddood gemaakt, kunnen hier eens
hun ‘historische’ verantwoordelijkheden opnemen en buiten de
‘plaisanterie’ treden die het hoofdkenmerk vormt van het
maatschappelijk en wetenschappelijke debat. Een gesprek in 10 delen
tussen Lucas Catherine en Jan Leyers zou allicht meer bijbrengen dan
de 10 gasten die Rik Torfs de komende weken mag ontvangen.
Langs
Het jubileumboek 100
jaar Jonge Klauwaarts in Hasselt geeft professor Lieve Gevers,
vanuit de invalshoek jeugdbeweging een heldere historische kijk op het
Vlaams-nationalisme, de distantie van de kerk tav dit nationalisme
maar ook de verkramptheid van de kerk t.a.v. de nieuwe sociale
bewegingen, verkramptheid die meteen ook haar ‘verval’ inluidde.
Of moet het De
Dolle Mol zijn die hun historische, anarcho-libertaire
aanwezigheid kracht bijzetten, nu als erkend Nederlandstalig Cultuur
Centrum in het hart van Brussel. De stichter, Herman J. Claeys stelt
de vraag of
De Dolle Mol een ‘gesubsidieerde legende’ geworden is, en het is
de vraag of zij, zoals op 21 mei 2006, van België echt een
bananenkoninkrijk kunnen maken, de droom van Jan Bucquoy; zie Video
van de staatsgreep in 2006, overname Hep-Taxi, La deux, 1,5 MB).
Filosofie
en historische inzicht kan de wereld redden
Van de 34 documenten geeft Jean Amery het meeste stof om over WO-2 en
voornoemde terreinen na te denken, zonder iets of iemand, en vooral
ook zichzelf niet te ontzien. Zijn boek Schuld
en Boete (in
vertaling van Leonard Nolens) is, zoals elk ander document of boek,
integraal op de site te lezen en uit te printen. Zo ook het boek van
Maxime Steinberg, Les
yeux du témoin et le regard du borgne, een diepgravende en exacte
analyse van de jodenvernietiging en een afrekening met het
‘revisionisme’. Het dagboek van de SS-arts
Kremer in Auschwitz (in het Nederlands, Frans en Duits) is daarbij
een excellente ingang om de normalisering te zien van het leven van
SS en de daders in het nationaal-socialisme. Ook dit laat toe de
gevolgen van een ‘normalisering’ van de nationalismen en iemand
als De Winter in het bijzonder in te schatten.
Maar ook de zes pamfletten van Die
Weisse Rose, een studentenverzetsgroep die in 1942-1943 opriepen
tot passieve boycot van het nationaal-socialisme en het met de dood
moesten bekopen zijn als document aanwezig op de site. Het is naar
deze groep dat de secretaresse van Hitler verwees in de nabeelden
van Der Untergang, om aan te geven dat elkeen onder het
nationalisme-socialisme kon weten wat aan de hand was er er
maatschappelijk politiek iets tegen kon ondernemen. Het feit dat de
Witte Roos dit uitdrukkelijk op christelijke gronden deed, verzwakt
haar boodschap niet maar maakt ze krachtiger in haar betekenis voor
het actuele antireligieuze en door rechts gevoede nationalistische
klimaat.
Wanneer
de eindtelling
deportatiestatistiek nu deze voor Mechelen voltooid is.
Voor het eerst worden ook documenten op het web gepubliceerd over de
telling van gedeporteerden, gedode
en vernietigde Belgische burgers of inwoners van België
in Wereldoorlog 2. Nu de
deportatie van
Joden vanuit Mechelen definitief in beeld gebracht is in de
programmabrochure van de Tentoonstelling België-Auschwitz in
Jerusalem, kan het synthesewerk
van Gie van Den Berghe van 1994 mbt de impact
van alle gevangzetting, deportatie en overleving in WO 2
misschien eens geupdated worden? Ook de impact van de ‘Zwangsarbeit’
zoals Duitse wetenschappers de ‘verplichte tewerkstelling’ onder
het nationaal-socialisme terecht noemen, wordt langs Herbert Ulrich
overzichtelijk in beeld gebracht voor alle Europese landen en alle
industrietakken.
Toegankelijkheid
en ordening van de documenten
- De documenten worden zonder commentaar overgenomen en weergegeven in
html, het klassieken webschrift, met ook inhoudmenu’s
langs de linkerkant, zodat vlot door het document kan
gesurft worden. Er wordt, op enkele documenten na, om die reden zo
weinig mogelijk gebruik gemaakt van het stroevere pdf-format. Alle
documenten zijn aanwezig op de site-server en elk
document is printbaar met vermelding van het aantal
pagina’s op A4-formaat.
-
Naast de homepage volgens publicatiedatum op de site is er een alfabetisch
register van de auteurs en een chronologisch
register volgens het moment van eerst verschijnen van het
document.
-
De documenten zijn gegroepeerd rond
vijf thema’s: Bewegingen
(Jeugd-, studenten-, sociale, syndicale, maatschappelijke, politieke
bewegingen), Mijnwerkers
(hun werk en hun strijd), Non-Profit
(en solidaire zorg), Overheidsbeleid
(publieke dienst, markt en commercie) en Wereldoorlog
2 (Verleden en heden van WO-2, nationaal-socialisme en kampen).
Ook Wetenschap en Religie zullen nog als thema
aan de orde komen.
Update
www.getuigen.be
Samen met de opbouw van www.npdoc.be zijn enkele getuigenissen
toegevoegd aan de getuigen-site.
Naast het reeds vermelde boek van Jean Amery, Schuld
en Boete is de volledig
dichtbundel van André
Mignon gepubliceerd. Een lucide, sterke, gevoelige maar vooral ook
ironische en soms bittere vertolking van de weg die hij, eerst als
krijgsgevangene, dan als politieke gevangene door 16 gevangenissen en
kampen gegaan is voor in Buchenwald bevrijd te worden. De 49 gedichten
zijn tevens een liefdesdicht voor z’n vrouw die hij in verwachting
moest achterlaten en aan z’n niet-geboren kind waarvan hij altijd
onzeker was het ooit te zullen zien. Een unieke en hilarische
doortocht door de kampen, met de bittere noot over het gebruik van
atoomwapens als afsluitend gedicht, het lezen (in het Frans!) ten
zeerste waard.
In het poëzieboek van Dachau vielen ons 4
gedichten van Sylain Gutmacher op
die door Georges Walraeve in 1981 geschonken
werden aan het Dachau-archief, samen met twee schetsen van Nowak, een
medegevange, waarvan we er een publiceren. In het archief hebben wij
nog twee niet gepubliceerde gedichten van Sylvain Gutmacher gevonden
en toegevoegd aan de getuigensite. Sylvain Gutmacher, een 20-jarige
joodse farmaciestudent uit België, is kunnen onderduiken in Dachau en
heeft zo overleefd. In 1948 maakte hij een einde aan z’n leven,
definitief gekwetst door z’n verblijf in Dachau. In een zestal
gedichten uit 1942 laat hij nog toe mee te leven in de Tristesse van
zijn gedwongen kampverblijf.
Georges
Walraeve is ook een Breendonk-gevangene, die ten behoeve van het
Dachau-Archief z’n ervaringen in Breendonk heeft beschreven omdat
ondermeer “Schutzhaftlagerführer le lieutenant PRAUSS” zich “déjà
fortement illustré” had in Dachau. Deze verklaring was volgens het getuigenisregister
van Gie van den Berghe, enkel te vinden in het Dachau archief, en
we zijn het daar gaan optekenen. Georges Walraeve jarenlang
Algemeen-Secretaris van hetInternationale Dachau-Komité,
Puzzel
op de tweedehandsmarkt
De
documentensite is te beschouwen als een 2de handsmarkt waar
men kan rondneuzen en af en toe iets interessants vinden, maar soms
ook ‘hard’ wetenschappelijk materiaal. In tegenstelling tot e-bay
is het volledig gratis en het product kan integraal geconsulteerd
worden. Wie zelf documenten (liefst digitaal) op z’n zolder of in
z’n PC heeft kan ze altijd aan npdoc.be voorstellen of signaleren: e-mail.
Alle suggesties en commentaren zijn welkom.
Opdracht
De site wordt opgedragen
aan Robert Hertogen, wiens archief een rijkdom bevatte aan
niet-gepubliceerde, relevante documenten met een grote bekommernis om
de geschiedenis van de mijnwerkers verder te schrijven. Zijn
levensfilosofie en levensdoel waren de dienstbaarheid aan ‘de gewone
man’ in volle respect voor de Christelijke Arbeidsbeweging,
waaruit hij is voortgekomen en die hij altijd, samen met
zijn vrouw Hortense Heinig, met de nodige kritische zin
weliswaar, gediend
heeft. Met deze site willen we dit verder concretiseren en vorm geven.
Het zijn daarbij meestal ook documenten die op een of andere wijze van
belang zijn of waren voor de auteur van deze site, stukjes van een
puzzel waarmee men hem kan proberen samen te leggen.
Jan Hertogen, socioloog
www.npdoc.be
www.npdata.be
www.getuigen.be
www.temoins.be
www.zeitzeugen.be
www.hertogen.be/hertogen-robert
Voor
wie geen mail meer wenst te ontvangen of bij dubbele toezending
volstaat een eenvoudige melding.