Jan in Lublin,
10-18 juni 2009 |
Jan in Marokko Damascus Dresden Berlijn Halle (ad Saale) E-mail |
|
|
1ste verslag -
12 juni 2009
|
Monumentale monumenten, compensatie voor het mis-kennen van het leed? |
Op de foto klikken om nog 4 andere foto's te zien |
Wifi Voor het eerst wifi (draadloos en gratis internet) ondervonden in een hostelletje in Lublin (50 PLN of 11€ de nacht), en dat is een verschil met de tijd toen ik vanuit Amman vanaf een diskette m'n berichten moest opladen, met ondermeer de vertaling in het Nederlands van de Syrische toeristische brochure, opgemaakt in m'n 48 uur noodgedwongen verblijf in de transit in Damascus Airport bij m'n eerste vliegtuigreis dan nog, nu zes jaar geleden. Over het zwarte gat,
Polen en religie. Op zoek naar "Aktion Reinhard" in Majdanek Op zoek naar het zwarte gat dus, the black hole in the memory of the human species, zo vertaalde ik in m’n brokkelengels het doel van m'n zoektocht. De Majdanek-tentoonstelling is twee 'barakken' groot met enkel informatie op grote borden aan de muren bevestigd met weinig uitleg, de binnenruimte zelf is leeg, alles staat er nog zoals het er in 1950 werd neergezet en dat is op zich al een tentoonstelling natuurlijk. Maar het houdt ook in dat grote delen van het kamp nog intact zijn maar de informatieve waarde is een ramp. Ook over de "Aktion Reinhard" wordt met geen woord gerept en in de topografie van de uitroeiingskampen staat Treblinka niet eens aangegeven. "En hoe denk je dat het komt" vroeg de bibliotheekdirectrice, na m’n commentaar aanhoord te hebben. Ten eerste door de Koude Oorlog, de doden in het ene en het andere kamp hadden niet meer hetzelfde gewicht en Polen, spijtig voor de 3 miljoen joodse inwoners van Polen en 3 miljoen andere Poolse slachtoffers zaten in het verkeerde kamp. Ten tweede, ging ik verder, is de Poolse herinnering aan de vernietiging van de joden altijd bezwaard door het reeds aanwezige en ook na de oorlog voortlevende anti-semitisme dat geen draagvlak gecreëerd heeft voor de bescherming van joodse burgers door de Poolse bevolking gedurende de oorlog, noch voor de herinnering aan het Pools/Joodse lijden. De Poolse staat was in de oorlog deel geworden van het Generaalgouvernement, en in feite deel geworden van het Duitse rijk. Zij werden volledig ingezet voor opsporing, verzameling en deporatie van de joden, nadat reeds duizenden joden door de Einsatztroepen werden afgemaakt bij de inval in 1939. Meer nog, bij terugkomst van de weinige joden na de bevrijding in hun woongebied werden opnieuw progroms georganiseerd, maar dan nu door de Poolse bevolking. De joden die overbleven kozen er dan noodgedwongen voor om zich in Palestina te vestigen. En wil men de harde positie van Israël begrijpen is het goed ondermeer de geschiedenis van de Poolse joden te kennen, wat uiteraard geen enkele rechtvaardiging inhoudt van de onrechtmatige bezetting van Israël van Palestina en hun verzet tegen de oprichting van een Palestijnse staat, zo besloot ik m'n betoog. En dat er nu maar 15.000 joden in Polen leven tegenover 3 miljoen voor de oorlog is geen toeval. Maar de verhouding Poolse joden en niet-joodse Polen is taboe en het zal verder nog wel een tijdje blijven als je ziet wie in Polen nu de politieke macht heeft, besloot ik en hiermee was zij het eens. 1,7 miljoen Poolse joden zonder herinneringscentrum in Lublin Intussen blijft de gedachtenis, het onderzoek, de documentatie van een van de grootste uitroeiingactie van mensen in zulk een kort tijdsbestek (anderhalf jaar) binnen een erg beperkte lokaliteit (Treblinka, Sobibor, Belzec zijn geconcentreerd aan de Pools-Russische/Oekrainse grens) zonder centraal onderzoeks- en gedachteniscentrum. 1,7 miljoen mensen werden uit hun huizen gehaald, op transport gesteld, in transitkampen ondergebracht of rechtstreeks naar de vernietigingskampen gebracht waar geen selectie gebeurde maar iedereen onmiddellijk werd gedood door de rook, gas uit wagens en daarna cyclon B, vervoerd naar verbrandingsovens, of collectief verbrand en daarna uitgestrooid op de akkers of in de wind. 1,7 miljoen individueel levende mensen, met elk hun achtergrond en geschiedenis in een van de Poolse districten. Kernpersonen in het sociale, culturele, wetenschappelijke, politieke en economische leven die sinds eeuwen in Polen verbleven werden door een politieke beslissing van een democratisch verkozen regime in het Duitsland van Goethe, Bach en Schiller met inzet van al het wetenschappelijke en intellectuele potentieel om het leven gebracht. Het was geen wilde daad van monsters, maar van erkende en hooggeëerde Duitse burgers, die er hun werk van maakten op een hygiënische en goed uitgekiende wijze een einde te maken aan het leven van 1,7 miljoen mensen, en hun legitimatie vonden in het extreem doortrekken van de verworvenheden van de verlichting, de mens kan (en moet) zijn (sociaal biologische) lot zelf in handen nemen en 'wetenschappelijk' sturen, ondermeer door de eliminatie en liquidatie van onvolkomen elementen in de soort zoals gehandicapten en ouderen, of van in hun ogen gedegenereerde onderdelen zoals joden en in 2de orde de Slavische volkeren die mogen blijven leven maar als dwangarbeider. En na de arbeid keerden telkens tienduizenden SS-functionarrissen en het kamppersoneel in hun huisgezinnen terug. Voor een beschrijving van dit 'genormaliseerde' SS-leven zie ondermeer het dagboek van Paul Kremer. De ene dode is de andere niet Voor de oorlog bestond het district Lublin voor 40% uit Joden die er toen al voor een gedeelte naar werden verdreven. Daarvan is op het eerste gezicht niet veel meer van te merken. De ene dode is evenwel de andere niet, Auschwitz heeft haar plaats in de geschiedenis van de mensheid veel sterker vastgelegd en gematerialiseerd dan de 1,7 miljoen doden in wat de Duitse nationaal-socialisten cryptisch de “Aktion Reinhard” noemden en vooral in de kampen Sobibor, Treblinka en Belzec werd uitgevoerd. Er waren maar enkele overlevenden (3 in Belzec bv op 430.000 vermoorde personen) en de vernietiging van de kampen zelfs na het volledig uitvoeren van de vernietigingsopdracht eind 1942 (Belzec) en 1943 spelen hier natuurlijk in mee. Veel meer dan Auschwitz waar vooral de West-europese joden werden omgebracht en ook 437.403 Hongaarse joden in de lente 1944, staan de drie uitroeiingskampen, gelegen aan de Bugrivier, die Polen en Rusland/Oekraine scheidt, in feite mee symbool voor de 3 miljoen Poolse en 1 miljoen Russische joden waarvan de herinnering deels ook in de Koude Oorlog een tweede dood stierf. Maar ook naar Sobibor werden 34.000 Nederlandse joden vanuit Vucht en Westerbork vervoerd om er te worden vergast. De herinnering in Nederland heeft daar een vaste plaats verworven. Het nationaalsocialisme heeft naast de militaire hegemonie over Europa en de wereld de vernietiging van de joden tot eerste, en de degradatie van de Slavische volkeren, Polen en Rusland voorop, tot arbeidsslaven en tweede doelwit verklaard. Een verdere en meer diepgaande kennis van de vernietigingsopzet in Sobibor, Treblinka en Belzec kan het inzicht in de jodenvernietiging verdiepen, de rol, betekenis en werkwijze van het nationaal-socialisme verduidelijken en de samenhang van de huidige gebeurtenissen en opstelling van landen in het ruimer historisch kader begrijpelijk maken. Tentoonstelling over de Pools-Duitse betrekkingen in Berlijn Overal waar wij de aandacht richten op de jodenvernietiging in Sobibor, Treblinka en Belzec hebben we het gevoelen dat het ons ontsnapt. In de belangrijke tentoonstelling die op 28 mei 2009 in Berlijn van start ging over de Duits/Poolse betrekkingen is de “Aktion Reinhard” herleidt tot 4 regels in een commentaar onder de foto van Odilo Globocnik, de feitelijke uitvoerder van de operatie en chef van de SS in het district Lublin, weliswaar met de laconieke vermelding dat er 1,7 miljoenen Joden werden gedood, zonder dat dit evenwel verder gekaderd wordt, alsof dit een detail was naast vele andere. De tentoonstelling in Berlijn is een gezamenlijke productie van een Duitse en Poolse staf zodat allicht de gevoelige punten vermeden werden. Ook in Lublin of Majdanek is (vooralsnog) niets terug te vinden van de centrale rol die Lublin in dit drama gespeeld heeft. Lublin en Mechelen, een vergelijking Een beetje zoals Mechelen, dacht ik, dat wel erkent en zich verontschuldigt dat de wegvoering van joden in de Dossin-kazerne is kunnen gebeuren, maar intussen sociale appartementen gemaakt heeft van de Dossinkazerne waarin duizenden hun laatste dagen doorgebracht hebben, en die ze nu tegen veel geld moet terugkopen om een uitbreiding van het museum te kunnen realiseren. In 1998 hebben zij daarbij zonder pardon de spoorweg opgebroken die als opstapplaats en kaai gediend heeft waarlangs 25.267 joden en zigeuners werden weggevoerd na een goed stuk over de Mechelse ring te rijden voor de trein langs Muizen en Boortmeerbeek richting Auschwitz ging. Op een kleinere schaal is het alsof men in Auschwitz de aankomstkaaien en de sporen zou wegnemen. Behoudens het Joods Museum van Deportatie en Verzet in een zijstraat van de ring met enkele stukken spoor als gedenkteken, is langs de buitenzijde aan de ringkant geen enkel spoor of gedachtenisteken ingericht dat Mechelen tot thuishaven geweest is van een van de grootste drama's op Belgische bodem. De enige stukken spoor, zo wist een oude treinverantwoordelijke van het Mechelse Arsenaal me te vertellen, liggen nog onder de nieuw aangelegde ringweg bij de afslag naar Nekkerspoel. Misschien goed om deze nog eens op te graven? Poolse aardbeien en
kersen Marokko in Polen Majdanek en de
monumentale monumenten De
keldereetgelegenheden Het mausoleum in Majdanek Het joodse getto in Lublin |
2de
verslag: 13
juni 2009
Boven
|
Lublin Castle, waar in WO II de Gestapo-gevangenis was. In Lublin was ook het hoofdkwartier van "Aktion Reinhard" voor de liquidatie van 1,7 miljoen Poolse joden. |
Achtergrond
documentatie
over "Aktion Reinhard" Op zoek naar
herkenningspunten Joodse leven en "Aktion Reinhard" in Lublin "Communist enslavement" Nog 1
joodse inwoner in Lublin? De "Poolse
manier" |
Een echt Hades |
Een echt Hades in Lublin, in 't Engels, Frans en
Russisch: ... kunst of zaken wat je ook doet, in Hades ben je altijd goed |
En dan was het hoog tijd om uit
te zien naar een restaurant waarbij het ons, in de stromende regen nu de
plaats terug te vinden waar we gisteren langsgekomen waren. En dat was Hades, een echte onderwereld in gewelfde kelders,
kleurrijk, met ingemaakte groentepotten, en kasten vol glaswerk,
schilderijen en verzorgd meubilair, met als bloem- en groentetuin
uitgeruste vensterramen, met swingende en rockende muziek uit de 50-ger en
60-ger jaren (Peggy Sue, Sweet nothing ...) om 14h 30 in de namiddag, alleen, maar in een oergezellige
omgeving. Voor 30 Zloty weliswaar (8 €) een gerecht op z'n Lublins, met
groetenbuffet ŕ volonté en gekookte aardappels die nog naar aardappelen
smaken. Dat is ook een ervaring, hoe meer je naar het Oosten gaat, hoe
lekkerder de melkproducten en hoe smakelijker de aardappelen. Na nog een
Café Latte was ik alles bijeen een beetje opgedroogd en fietste ik, nu
langs de studentenwijken, en -restaurants, terug naar het hostel, na
tevergeefs gezocht te hebben naar een joods herinneringsmonument "van de
klok", me aangegeven door de Museumhistorieker, dat zich achter de
Katholieke Universiteit van Lublin zou bevinden. Daar heb ik echter alleen
een levensgrote evocatie in brons gevonden van een belangrijke prof van
deze universiteit die Wotila in de armen valt bij hun eerste ontmoeting na
z'n verkiezing tot paus. |
Voortgaande op het toeristische kaartje met alle gedenktekens in Lublin dat we vandaag van de toeristische dienst van Lublin kregen kunnen we het kaartje van 1943 updaten, de Duitse straatnamen werden intussen vervangen door de Poolse:
|
Het
Lipowa-camp anno 2009? |
3de verslag - 14 juni 2009
|
Foto genomen op de tentoonstelling in Belzec |
Beeld van
de "Aktion Reinhard" in z'n volle omvang |
Beslzyche Bewolkt maar geen regen, zo
zag het er uit toen we aan ons hostel vertrokken, na een grote portie
Kefir, een echt wel subliem melkproduct. Maar tegen we in Lublin stad
aankwamen was
de regen van de partij. Er stond evenwel een minibus op het voorziene uur gereed en hopend op
meer zon in het Oosten zetten wij ons op weg naar Belzec, een voor ons
onmogelijk in het Pools uit te spreken naam, 'Belzec' zoals je het voor je
ziet begrijpt niemand het, de l doorstreept, de z met een accent en de c
die nooit als k mag uitgesproken worden, Beslzyche, komt in de buurt denk
ik. Maar eerst naar Tomaszów Lubelski op 120 km, eindstation van
de minibus. Na een uurtje gedut te hebben het infoboekje ter hand
genomen over "Van Lublin tot Belzec,
sporen van joodse aanwezigheid en de holocaust in het Zuid-Oostelijke deel
van de Lublin regio", want dat was nu juist wel de rit de we aan het
doen waren. En daarmee werden we meteen wakker. We geven hier een
overzicht van enkele steden en gemeenten en de geschiedenis van de joodse
aanwezigheid. De spoorlijn naar Belzec liep ook in de buurt van Józefów, een niet zo oud stadje uit de 18de eeuw met een meerderheid aan joodse inwoners; Het was een levendig centrum van boekdrukkunst met verkoop in alle Europese landen en Turkije. De 1.700 joodse inwoners vermeerderde met 600 joden uit Konin onder de nazibezetting. De eerste slachting van joden gebeurde in mei 1942 wanneer een groep Gestapo-officieren schietend door de straten trokken en 120 joodse inwoners doodschoten. Op 13 juli 1942 waren het politiemannen uit Hamburg, "Ordinary Men" van de reserve-politie eenheid 101 uit Hamburg, die de meerderheid van de joodse inwoners van Józefów doodschoten. Zij werden verzameld op de marktplaats, op vrachtwagens gezet en naar het Winiarczykowa Góra woud gebracht van waar zij nooit terugkeerden. De dodentol was verschrikkelijk: 1500-1700 werden gedood, vrouwen, kinderen en oudere inwoners. De mannen werden naar werkkampen in Lublin gebracht. Begin november werden de overlevenden van de massa-executie op de trein gezet naar Belzec. Alle joodse gebouwen werden in 1943 vernietigd toen ook de Poolse inwoners werden verhuisd. (In het spoor van het Duitse leger waren voortdurend Einsatzkommando's aktief met als enige doel joodse inwoners, polen of tegenstanders van het regime te doden. Hiertoe werden, zoals hier geďllustreerd wordt, Duitsers 'burgers', Ordinary Men', aangevoerd, reserve-politiemannen uit Hamburg, nvdr). Tomaszów Lubelski werd gesticht in 1623 door Tomasz Zamoyski die onmiddellijk joodse bewoners aantrok omdat de Zamoyskis persoonlijke en economische vrijheden voor de joden waarborgden. In de 17de eeuw stond er al een synagoge. De eerste slag kwam met de Khmelnytsky opstand in 1648-1649 en in 1.700 overleefden slechts 18 van de 205 joodse families de Kozakken overval. De 18de eeuw was een bloeiperiode van de joodse aanwezigheid met vele bekende rabbis. In de 19de eeuw werd Tomaszów een belangrijk centrum van de Hasidic Beweging wanneer Menachem Mendel Miorgensztern van Kock naar Tomaszów verhuisde. Het monopoly van Hassidic en Orthodoxe levenswijze werd pas begin de 20ste eeuw gebroken met de opkomst van moderne joodse partijen en organisaties. Dat Tomaszów op de grens lag tussen de Russische en Oostenrijkse gebiedsdelen bevorderde de ontwikkeling van grensoverschrijdende handel, zowel legaal als illegaal. Na de eerste wereldoorlog werd de lokale joodse gemeenschap meer seculier en een moderne Hebreeuwse school werd geopend. In de periode tussen de twee wereldoorlogen had Tomaszów 10.000 inwoners waarvan 5.600 joden en verscheen er een joods week- en dagblad tot 1939. In september 1939 werd Tomaszów Lubelski zwaar vernield door Duitse bombardementen. Een groot deel van het joodse district in de stad werd tot de grond verband met inbegrip van de synagoge en gebedshuizen, met vele joodse doden. Duitse soldaten die op 13 september binnentrokken plunderden joodse huizen. Een paar weken later verbleven de Sovjets voor meerdere dagen in de stad. Na hun vertrek besloten vele joden de stad te verlaten. De overgebleven 1.500 joden ondergingen de Duitse bezetting. Spoedig vermoorden de Duitsers de gehandicapte joden, vroegen hoge taxen en verdreven joden uit het stadscentrum naar het opgezette joodse getto. Hoe dan ook, in maart 1942 werden 500 joden "verplaatst" naar Cieszanów en op 22 mei werden ze samengevoegd met de gedeporteerden uit Mielec voor hun laatste tocht naar Belzec. Eind oktober werd het getto van Tomaszów opgeruimd en de overlevende joden werden in vrachtwagens naar Belzec gevoerd of op het joods kerkhof doodgeschoten. Op initiatief van de joden die overleefden en nu verspreid over de wereld leven, werd een herinneringsmonument opgetrokken voor de vermoorde joodse inwoners van Tomaszówo in de oorlog, op een restant van het joodse kerkhof. De sleutel van het de toegangsdeur tot het kerkhof is beschikbaar bij de eigenaar van het huis achter het kerkhof, zo is de brochure eventuele bezoekers van dienst. Belzec of
het "drie weken" gezegde in Polen |
4de verslag - 14-juni
2009
|
Indrukwekkend monument |
Het Belzec-monument, gans de vlakte omzoomd met de namen van honderden steden, dorpen en gemeenten uit de Lublin regio met 30 tot soms 60% joodse inwoners, alle tussen maart en november 1942 uit hun huizen gedreven, op de trein gezet, samengeperst in ruimten waar zij werden vergast, mannen, vrouwen, babys, kinderen, jongeren, ouderen. |
Op de foto klikken om nog 5 andere foto's te zien |
Op hetzelfde moment dat we deze regels schreven kregen we een e-mail post van Berten H. binnen, met een gedicht over z'n geboortedorp Ruddervoorde, een typedorp dat je naast de honderden Poolse dorpen en gemeenten kunt zetten waaruit de joden verdreven werden. En het gedicht, vanuit de feitelijke en allicht niet zo bedoelde universele beleving uit Ruddervoorde door een jeugdige dichter) en de joodse inwoners van de Poolse dorpen, sprak me aan.
De opbouw van de tentoonstelling over de beslissing en uitvoering van de vernietiging van de joodse bevolking in het algemeen en meer specifiek in de Poolse en Galicische gebieden langs de "Aktion Reinhard" wordt goed gedocumenteerd en degelijk uit de doeken gedaan in dit museum dat recent, met financiering van een Amerikaans Fonds voor de herinnering aan de Holocaust, werd geopend.
In het kader van de operatie
T-4 werden vooral mentale en fysiek gehandicapten en psychiatrische
patiënten geviseerd en vermoord, en op hen werden alle technieken
uitgeprobeerd die later, ondermeer in Belzec de efficiëntie van de
dodingsmachine optimaal moesten maken zodat grote aantallen konden gedood
en 'verwerkt' worden. Ook verpleegkundigen uit de T-4 equipes kwamen de
dodingsploeg in Belzec versterken.
De laatste opmerking laat pijnlijk verstaan dat van geallieerde zijde nooit een inspanning gedaan is om de opbouw en het gebruik van vernietigingskampen tegen te gaan, te saboteren of te bombarderen, terwijl de geallieerde luchtmacht een geweldige kracht ontplooid heeft in massale bombardementen op Duitsland, die voor 2/3 louter op de Duitse bevolking en het culturele erfgoed gericht waren, deze laatste als aansteker van massale branden om een zo groot mogelijk aantal burgerslachtoffers te maken. Een half miljoen Duitse burgers verloren het leven bij deze op hen gerichte bombardementen. De geallieerde luchtmacht was daarbij het legeronderdeel dat in oorlog het hoogste aantal verliezen geboekt heeft, van het 125.000 man ingezette luchtvaartpersoneel is bijna de helft nooit teruggekomenen. De vernietigingsmachine die in een diversiteit aan kampen meer dan miljoenen slachtoffers gemaakt heeft, werd door de geallieerden echter ongemoeid gelaten. Pools Galicië en de
Galicische joden
Het vooroorlogse Poolse district Lwów is nu Oekraďne en Lwów is terug Lviv geworden. Wie als illustratie, eventjes de complexiteit van de evolutie rond Lviv wil kennen, met alle voorbehoud, deze link naar wikipedia. Belangrijk hier is dat 1/3 van de 318.000 inwoners van Lwów in 1939 joods was, naar Belzec gevoerd en vernietigd zonder dat iets de Duits nationaal-socialistische machine heeft kunnen tegenhouden. Door deze massale uitmoordingen is gans deze regio en zijn al deze staten fundamenteel uit balans gebracht met wonden en een verlies aan potentieel dat vandaag zeker nog niet geheeld is. Tekst van de nieuwe brochure "Vernietigingskamp Belzec" (vertaling uit het Duits)
|
Plan van het kamp door een van de drie overlevenden overgebracht. 10 - Gaskamers |
|
Een
indringend en aangrijpend monument |
Geheimpolies en nurkse mensen En dan terug naar Tamaszów Lubinski met de fiets, hetgeen wat langer duurde wegens meer bergop (zo dacht ik toch). Was nog juist op tijd voor het minibusje van 17h 10, dat evenwel volzet was, en dat van het laatste busje om 18h10 ook, bemoedigde de chauffeur me. Op zondagavond gaan de studenten uit de periferie zoals wij vroeger zondagavond naar de universiteit en wat ik niet wist was dat je een minibusje best 'reserveert'. Dus op de parking van grote bussen gaan rondkijken, m'n chauffeur van gisteren gevonden maar die had een andere rit te doen en alles bijeen werd me duidelijk dat er geen grote bussen meer naar Lublin reden. Gedurende m'n gesprek met de buschauffeur kwamen echter plots twee ongure jongere gasten voor me staan, met hun kaartje van geheimpolies omhoog. Pasport. Is er een probleem vroeg ik onverstandig, kunnen jullie me informatie over de bussen geven, ik kom van Belzec. Pasport, je komt van Oekraďne, je kwam uit die richting. Ja maar van Belzec, slecht uitgesproken zodat ze het in Keulen hoorden donderen. Ben je Oekraďner vroegen ze met aandrang? Nee ik kom uit Bruxellas, uit België. Ah, dan is het goed, sorry, maar we dachten dat je uit Oekraďne kwam, wat in Polen even erg lijkt als een Marokkaan in België. Maar daarmee had ik nog geen bus, en de groep die stond te wachten groeide alsmaar aan, tot de bus kwam en een nurkse chauffeur elke vraag afwimpelde, eerst de gereserveerden. Maar nurks is meestal een goed teken, nurks is tegen je goesting toch altijd doen wat moet gebeuren. Dus nadat alle plaatsen begeven waren was er nog een stoel over. En m'n fietsje zei ik, nu nurks in het kwadraat, dus geen probleem, de fiets in de gang van de bus gezet en ik kon mee naar Lublin. Bij het uitladen opnieuw nurks, want bij echt nurks kan er ook geen lachje af als alles goed afgelopen is. Sommigen denken dat ik nurks ben, maar ik ben hooguit een keer nukkig. |
5de verslag, over 15 en 16 juni 2008
|
Dariusz Libionka en
de nieuwe wind |
Verzetsmuseum "Under the Clock" |
Het zwarte gat is een witte vlek M'n uitleg dat ik woensdag vertrok was voldoende om een privé-rondleiding te krijgen waarbij voor elk van de 60 onderdelen de speciale lamp moest aangestoken worden, want ook hier was het museum zichtbaar minstens 50 jaar oud, zowel van opzet als van inhoud. De omstandigheden in de cellen, de inscripties en graffiti als laatste getuigenissen voor de foltering en dood, de executies, de honderden foto's van de duizenden die er verbleven, het was de gruwel midden in de stad aanwezig gedurende de oorlogsjaren, zowel voor Poolse en joods-Poolse partizanen als voor joden in het bezette Lublin. Maar de joden waren manifest afwezig. Een plannetje viel me daarbij op door het ontbreken van de uitroeiingskampen Belzec, Sobibor en Treblinka, omdat ik moest aannemen, zo legde men met uit, dat geen enkele van de 5.000 gevangenen in "Under the Clock" naar een van de vernietigingskampen zou zijn gestuurd. Het zwarte gat kwam me hier sterk als een witte vlek naar voren, en de referentie naar de anti-joodse houding en optredens bij gedeelten van het Poolse verzet kwamen me hierbij ook in herinnering. Zowel vanuit kerkelijke middens als vanuit het verzet is het antisemitisme en het antiantisemitisme zoals het wel eens aangeduid wordt van de Poolse bevolking nog lang niet opgeklaard; |
Het Museum van de de weerstand, de clock, met gemiddeld 10 bezoekers per maand |
Het immer verdeelde beheer van
het verleden Een Marokkaan in Lublin |
Het boek is 2de hands op het interent nog redelijk gemakkelijk te krijgen. Het boek laat wel degelijk sporen na bij de lezer. Aan m'n in 2006 overleden moeder heb ik er nog verschillende stukjes uit voorgelezen, en gevraagd of ik op haar begrafenis het gedachtenissonnet mocht voordragen waarin ik aandacht vraag om bij de dood van elke moeder ook de moeders te gedenken, die niet thuis waren voor hun begrafenis, zonder nageslacht, en zonder graf, Moeders Gloria, waarin ik ook M.S. Arnoni aanhaal. Aktion Reinhard
Hoofdkwartier 2009 |
Hetzelfde kan men vaststellen met het Erfassungslager (Chopinstrasse 27)een vijf verdiepingen tellend gebouw waar een goed deel van de geroofde goederen en eigendommen van de 1,7 miljoen joden werden verwerkt en te gelde gemaakt, en gezien de omvang van deze operatie ging het om uiterst grote hoeveelheden en geldwaarden. Zonder enige vermelding of herinnering is hier de Universiteitsbibliotheek van de Katholieke universiteit Johannes Paulus II ondergebracht. |
6de verslag over 16 juni
2009
|
En dan het Brama
Grodzka - Teatr NN - centrum Het '68' van de Polen In de brochure met de jodenroute,staat bij stop 11 volgende uitleg:
Op m'n vraag aan Ezibela en Emil wat dit "68" in Polen betekende bleven zij het antwoord schuldig, het is onbegrijpelijk zo stelden ze. Het verleden is niet meer goed te maken, maar de geschiedenis kan haar rechten herwinnen en nieuwe generaties kunnen wat fout ging en wat aan antisemitisme rest bewust maken en zeker ook met de kerken in het reine komen, zo stelde de medewerkers van Theatre NN. Want het is me wat met die kerken, en de mensen die elke zondag er braaf naar toe gaan ventileerde Izabela. Zij weten (of willen niet) weten wat de nieuwe paus met de joden en ander godsdiensten stelt en de openheid die er van uitgaat. Moesten zij daarnaar luisteren, dus naar hun eigen godsdienst, dan zou het al heel wat beter zijn. Drie voorstellen voor Lublin 1.
Opzetten en realiseren van een herinnerings-, onderzoeks- en
documentatiecentrum over de vernietiging van 1,7 miljoen joden in wat de
Duitsers de "Aktion Reinhard" noemden. De mogelijkheid onderzoeken voor
Europese Steun in combinatie met rechtstreekse financiering door Duitsland,
omdat het geen lokale aangelegenheid was maar een essentieel onderdeel van
de toenmalige Duitse politiek. 1. Het
hoodkwartier van "Aktion Reinhard", Pieradzkiegostrasse
17 |
En we kunnen al een
afspraak maken op 17 maart 2011 in Lubin, |
Ga je dat vannacht nog beschilderen voor je vertrek om, vroeg Izabela bezorgd. Het zou kunnen zei ik, maar ik volg hier m'n algemene gedragslijn, eerst duidelijk stellen wat je wil aan de verantwoordelijken of politieke macht, het is dan aan hen om er op in te gaan. in 2de orde kan je mobiliseren en tot de actie overgaan als het niets uithaalt. |
Het antwoord van Agnieszka, Theater NN, in een mail van 18 juni 2009 |
Cher Monsieur Hertogen, |
Epiloog - 18 juni 2009 |
Broodjes en beleg kopen,
een halve liter kefir in een plastieken fles en wat drank, wat vroeger
gaan slapen want om 4h40h op voor de bus die om 5h50 aan het PKS
(busstation) in Lublin vertrok, maar eerst nog 4 km er naar toe met fiets
die het hopelijk bleef uithouden. Met een vijftiental Poolse 'west'reizigers
de bus op waar Aďcha in het Pools op de radio voor enige weemoed zorgde.
Het deed me denken aan het liedje Melancholie van Robert Long, een
favoriete liedje van m'n dochter. De eerste uren had ik voortdurend een
betraand gemoed. Op de straat vrouwen die het zebrapad innemen, rechtop
stappend de chauffeurs negerend. De kerken centraal in stad en dorp, nog
in de betekenis die ze bij ons al lang verloren hebben. Het holdedebolder op sommige wegen doet me denken aan de
hobbelpaarden van De Croo en De Haene, de te lichtgebouwde
slingerende en hobbelende bordeau-treinen, en aan Tobback die zich voor
de TGV zou leggen. Pas daarna is men het spoor terug serieus gaan nemen,
maar langs leasing weer gaan uitverkopen. In station Vilvoorde afstappen was alsof je in de DDR
belandde, zo schreef Van Istendael in z'n boek Mijn Duitsland. Slechte
huisvaders waren het die gans de spoorinfrastructuur lieten verkommeren,
deze heren ministers zijn er nooit op afgerekend. In de bus is het vlug en
gemakkelijk mijmeren. Met voor het eerst MP-3 muziek in de oren, voor
het vertrek nog vlug een selectie van 350 gemaakt (1 GB) uit 1.200 die om
een of andere manier me iets zeggen. Dus nu was het keer op keer
prijs, in een shuffle dan nog: De mijnwerker van Van Esbroek en
De Moorsoldaten in z'n tijd bij Rum, Ramona van Bob Dylan nog
mooi gecoverd door Kris Debruyne in Anita, de
Oorlogsgeleerden van Wannes van De Velde en Roland, ook een cover van
Bob Dylans Masters of War en Beverlo van Wannes in
Mistero Buffo er bovenop, Lou Reed met There is no time,
m'n lijflied en dan
Me and Mister Mc Gee van
Janes Jopin, waar ik ooit op een nacht als in een kwade droom mee wakker
werd: "vrijheid is een ander woord om niets te verliezen te hebben" zingt JJ, dat
was pas onvrijheid vond ik, "vrijheid is een ander woord om alles te
verliezen te hebben". Maar dan komt Tina Turner op de scene, in de live versie van
Everyone shall be allright tonight met David Bowie die magistraal
ivalt en daarna Tina Turner live met de The Rolling Stones in Tokyo in
1988,
There is only rock'n roll and i like it. Mijn leven is nog
altijd rock 'n roll en ik hou ervan, bedacht ik, en zo rolde ik, komend
van Belzec, dwars door Polen
over Berlijn terug naar België. |
"Aktion reinhard" ten voete uit |
Wie de situering, opzet en uitvoering van "Aktion
Reinhard" systematisch wil nalezen en tot zich laten doordringen kan terecht op de uitstekende site www.go2war2.nl/artikel/1479/1 |